TOPmaat Coaching

Bevlogen en realistisch

Een gezonde stressreactie zorgt ervoor dat we goed kunnen anticiperen op nieuwe situaties.

Zonder voldoende herstelmogelijkheden kan stress zich echter gaan stapelen. Lichaam en geest raken overprikkeld en slaan alarm. Hierdoor kunnen lichamelijke klachten, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, hartkloppingen, hyperventilatie, slecht slapen, vermoeidheid en concentratieproblemen ontstaan.

Deze klachten leiden met de stress tot een vicieuze cirkel waarin ontspannen steeds moeilijker wordt en waarin gevoelens van machteloosheid de overhand kunnen nemen.

Meestal pakt dit niet goed uit voor het humeur, waarop dierbaren of collega’s hun zorgen uitspreken over mopperig, opvliegend of drammerig gedrag.

Het is zaak om deze signalen serieus te nemen en er wat aan te doen. Dat lijkt soms onbegonnen werk, maar dat is het niet.

Het positieve nieuws

Uit eigen ervaring en de ervaring van mijn cliënten weet ik dat deze vicieuze cirkel goed te doorbreken is en dat het aanpakken van chronische stress zelfs de aanleiding kan zijn voor het herontdekken van wat plezier en energie geeft en voor het ervaren van zin en verbondenheid.

Rust pakken, reflecteren, liefdevolle aandachtTips om stress aan te pakken

  • Plan tijd in voor ontspanning en hou je eraan (dit voelt onwennig en dat mag)
  • Stuur de aandacht van wat je niet wilt, naar wat je wel wilt
  • Focus dagelijks op wat - al is het maar een klein beetje - vertrouwen geeft
  • Betrek dierbaren bij jouw proces
  • Signaleer en waardeer kleine stapjes in de goede richting

 

 

Merk je dat je ondanks bovenstaande tips wel wat hulp kunt gebruiken bij het aanpakken van jouw stress? Schroom dan niet om contact met me op te nemen voor meer informatie over mijn individuele- en groepsaanbod.

Tjarda Hoekstra 06 - 4444 3047